Orientatieweek - Reisverslag uit Lwengo, Oeganda van Desiree Gruppen - WaarBenJij.nu Orientatieweek - Reisverslag uit Lwengo, Oeganda van Desiree Gruppen - WaarBenJij.nu

Orientatieweek

Blijf op de hoogte en volg Desiree

02 Februari 2014 | Oeganda, Lwengo

Maandagmorgen eerst nog een meeting bij de backpackers in Masaka. Onze regiocoördinator Chantal is er nog een weekje en daarna is Kim er even tijdelijk voor ons. Kim woont al zeven jaar in Oeganda en heeft hier een vriend en (adoptie)kinderen. Tijdens de meeting kennis gemaakt met Chapatti, een soort pannenkoeken in een driehoek. Kun je zo eten of met iets er tussen, fruit of ei..
Op het project zit ik de eerste 4 weken met Marijke & Gertjan, Claudia & Herman, Albertine, Anne marie & Maxime (die blijft ook 8 weken). Even snel een foto en toen naar het project.

Het vrijwilligershuis ligt midden in het dorp Lwengo. Er is een kleine zitkamer met twee stoelen en een bank, daarachter een tafel met 8 stoelen. Twee slaapkamers voor twee personen en een kleine ruimte voor het servies, waterzuivering, fruit & broodbeleg. Dan in de tuin nog een apart gebouw met en slaapkamer voor vier personen. In de tuin staat en hokje met twee latrines, op 1 latrine hebben ze een wcpot gemaakt. Dus ik heb nog een soort van normaal toilet ;)

Ik slaap met Albertine, Annemarie & Maxime op één kamer. Ik slaap in een stapelbed, veilig onderin!! Niet uit bed vallen dus Haha.. We hebben 1 kast met vier planken. Wonder boven wonder kreeg ik al mijn spullen op 1 plank.. Mijn mooie spandoek ook meteen opgehangen is NL toch een beetje bij mij.

à Middags zijn we even naar het dorp geweest en hebben we het schooltje bekeken en bezocht. Dinsdag was het vroeg opstaan... 7.00 uur om vervolgens steenkoud te douchen/wassen brrr!! Ontbijt bestaat hier uit popcorn, geroosterd brood, ananas, banaan en mango. Om 9 uur werden we opgehaald en zijn we naar het schooltje gelopen. Hier een hele uitleg gekregen over het project en hoe het wordt geleid. Ook kregen we uitleg over de activiteiten. Hierna met de boda boda naar het health centre om daar een kijkje te nemen. Er was daar toevallig ook een organisatie die gratis besnijdenis uitvoert bij jongens, daar kregen ze nu uitleg over en sommigen meteen de besnijdenis onder plaatselijke verdoving. Voor de rest veel moeders met kleine kinderen voor inentingen en controle.
Kort daarop weer naar de school gereden waar ze aan het voetballen waren. proberen mee te doen, maar negen van de tien keer geen idee wie nou mijn team was Haha..
Tijd om naar huis te gaan en lunchen, aardappelen, rijst, pindasaus, kool, boontjes & wederom ananas. In de middag de wandeling naar de waterbron .. Zonder jerrycan op mijn hoofd was dit al zwaar genoeg!!! Er werd ons verteld dat er langs het pad regelmatig meisjes worden verkracht, of dat er kinderen verdrinken in de bron. Dan zie je het mooie landschap van een heel andere kant..
Later nog bij een ander schooltje gekeken en op een marktje.

Woensdag wederom vroeg opstaan en koud douchen..het begint te wennen. In de ochtend konden we kiezen schoolbouw of ovens bouwen. Ik ben ovens gaan bouwen met Albertine. Gertjan en Marijke zouden ook mee Maar kregen motorisch. Ruim een uur op de boda boda. Kwamen bij een gezin daar lag een bult modder, gemaakt van zand water en gras. Die moesten we uit elkaar halen en bollen van maken. Dan die doorgeven aan elkaar en een man gooit alles in een hoek. Dan maakt hij er een mooi vierkant van.er zitten drie bananenboomstammen.. Lastig uitleggen maar dat wordt uiteindelijk een oven. Na twee weken mogen de stammen eruit en na vier weken kunnen ze het gebruiken. Die ochtend vijf ovens gemaakt. Voordat we teruggingen moesten we even wachten. Hebben de kinderen daar kedengkedeng oehoehhh, de vogeltjesdans en de kabouter plop dans geleerd erg leuk en veel gelachen. S middags op huisbezoek bij een gehandicapt jongetje van 6, Joseph.. Samen met herman en augustine met hem gespeeld met een ballon. Joseph genoot er met volle teugen van ik was vooral onder de indruk.

Donderdag een zware ochtend watertank bouwen... Stenen sjouwen, neerleggen en vervolgens weer optillen en in een gat gooien als bodem. Zand los hakken.. En vooral zweten!! Daar voor het eerst porridge oftewel maispap gehad .. Gruwelijkkk!!!
S middag hadden we reading club. 8 kleine monsters engels laten lezen, geweldig!! Lezen kunnen ze heel goed, alleen begrijpen ze er geen hol van. Dus alles woord voor woord bijlangs. Leuk, maar vermoeiend.
Vrijdag hebben we in de ochtend een planning gemaakt voor de komende drie weken. En in de middag een uitleg over een checklist dit je afneemt bij huisbezoeken. Een topweekk!!!!

• 02 Februari 2014 - 09:45

Hanneke:

Heee meiss, wat leuk om te lezen! Je hebt het maar druk daar :)
    leuk dat je met zo'n grote groep bent, hoe kan het eigenlijk dat al die spullen van je
    op 1 plank passen, ws heb je stiekem de helft nog in je koffer? ;)
    en die koude douche.. brrr daar moet ik echt niet aan denken hoor hahah.
    Geniet er van daar, je bent goed bezig!

Dikke kus Xxx

• 02 Februari 2014 - 10:05

Hermina:

Hey meissie,
    Wat een ontzettend leuk verslag, heel primitief allemaal. Toch wel heel anders als hier, ze hebben weinig maar zijn toch wel tevreden. Goed bezig hoor en niet teveel mais pap eten he..;)
    Fijn dat je het naar je zin hebt.
    Knuffel hermina.

• 02 Februari 2014 - 10:36

Saskia:

Hee Dees,
    Wat super om je reisverslagen te kunnen lezen. Klinkt alsof je het al erg naar je zin hebt!
    Grappig wat ze daar allemaal eten, al klint het ontbijt wel goed ;)
    Ben benieuwd wat je nog allemaal mee gaat maken, dus ga vooral door met je reisverslagen.
    Succes en vooral nog veel plezier!
    Xx

• 02 Februari 2014 - 11:02

Willie En Hillie:

Hoi Dees,

Fijn om te horen dat het je goed gaat, en vooral dat je het naar de zin hebt.
    De verhalen klinken indrukwekkend, je kunt je niet voorstellen hoe ze daar zo,n oven maken.
    Het koude douchen wen je wel aan, na die tijd ga je het warme weer in en dan ben je zo opgewarmd.
    Het eten klinkt wel goed, anders dan hier maar niet verkeerd.
    Wou dat mensen hier ook teverden zijn met de kleine dingen in het leven, hadden we een heel andere en gezellige wereld.
    Geniet van de nieuwe week en we zien het reisverslag wel te gemoed.

Groetjes van ons

• 02 Februari 2014 - 11:34

Papa En Mama:

Hey meissie fijn te horen dat het goed gaat en dat je geniet, leuk om je weer op de skype te spreken en te zien dat je gelukkig bent daar. En jaloers op het weer, heerlijk. Het is hier nu ook 8 graden dus toch wel lekker voor in februari. Dat leren lezen met die kinderen, hilarisch en ook dat voetbal, ze lijken natuurlijk allemaal op elkaar. haha.Ook leuk dat een van die vrijwillegers ook 8 weken blijft. Heb je toch wat bekends bij je. De foto;s zijn leuk we willen er nog wel meer zien hoor.hopelijk vindt je het project van volgende week leuk en hoef je geen bouwvakker meer te spelen hihi.
    Heel veel liefs van onze kant xxxxxxx

• 02 Februari 2014 - 15:58

Marian:

He collega, leuk om je verslagen te lezen. Veel plezier daar. Groetjes vanuit drenthe

• 03 Februari 2014 - 10:01

Oom Henk, Greet:

Hallo desi ik begrijp dat je het naar je zin hebt vooral de drie gangen dinee maar niet te mooi gaan vinden want dan moeten we daar een hutje komen bouwen ha ha maar wij wensen je plezier en pas op jezelf we schrijven binnenkort weer groetjes .