Eerste week Malawi - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Desiree Gruppen - WaarBenJij.nu Eerste week Malawi - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Desiree Gruppen - WaarBenJij.nu

Eerste week Malawi

Blijf op de hoogte en volg Desiree

02 April 2014 | Malawi, Zomba

En daar stap je dan aan het einde van de ochtend uit het vliegtuig in Malawi. Na een vermoeiende reis met twee korte vluchten, maar lange overstap zet ik mijn eerste stappen in dit mooie land. Meteen raak je aan het vergelijken. Ik zie nergens bananenbomen... en waar zijn de groene heuvels, overal bergen, rotsen gemengd met groen. En weer even binnen laten komen dat ik Oeganda achter mij heb gelaten en nu toch echt in Malawi ben.

Wanneer alle vrijwilligers er zijn vertrekken we naar onze eerste backpackers : Mabuya camp. Hier aangekomen bleek mijn reservering niet goed te zijn gegaan. Ik kreeg zonder extra kosten een andere grotere kamer. Aan het einde van de middag was ik echt kapot en besloot ik een tukje te gaan doen voor het avondeten. Beetje raar wakker geworden, mijn hele bil deed zeer. Bleek ik onder de kleine beten te zitten. Welkom to the backpackers world & enjoy the bedbugs! Bah smerig, maar weer naar de receptie. Uitgebreide excuses, gratis drankje & wederom een nieuwe kamer. Na het avondeten, helemaal opgebrand. Nog even proberen wakker te blijven en toen ook maar gaan slapen.

Na het ontbijt begon de lange rit naar Zomba. Het plaatsje waar alle projecten om heen zitten. In Zomba aangekomen doorgereden naar Pakachere, mijn nieuwe weekendplekje. Hier ook een nachtje doorgebracht.

In de ochtend een kort praatje.. wat doe je wel en niet etc. En er kwam een vrouw wat vertellen over bloed doneren in Malawi. Daarna werden onze projectleiders aan ons Boo
voorgesteld. Samen met William & de rest van de vrijwilligers naar het project vertrokken.

Het vrijwilligershuis bestaat uit twee huisjes. In het linker huisje slapen Rene & Kim en daar is een zitkamer. Samen met Lieke zit ik in het rechterhuisje waar ook het eet gedeelte zit. In de tuin zijn twee latrines & een hokje waar je jezelf kunt wassen. We hebben een huisvader & moeder (Gift & Blessings) zij maken het huisje schoon en koken voor ons. Gift slaapt de komende 8 weken ook bij ons, blessings gaat elke avond naar huis en is er s ochtend weer. Het zijn beide members, dus ze draaien ook nog mee in het gewone programma.

Dit project werkt met verschillende onderdelen elk onderdeel noemen ze een office.
ECD early childhood development
OVC orphans and vorneble childeren
HBC Home Based Care
Support group voor mensen met HIV
Youth
De eerste week heb ik bij alle offices een beetje kunnen kijken. Zo heb ik les gegeven op een kleuterschooltje, spelletjes gedaan met kinderen, een muurtje gebouwd om een latrine heen, een vergadering bij gewoond, bij wezen langs geweest op school om te kijken of ze wel kwamen & op huisbezoek geweest bij een oudere man waarvoor ze het dak eerder hadden vervangen. Heel erg veelzijdige activiteiten. Maar erg leuk om te doen :)

• 02 April 2014 - 18:33

Sharon:

Hoi hoi zusje,
    Ik lees dat je je prima vermaakt daar en je hebt weer genoeg te doen.
    Have fun.
    liefs xxx

• 03 April 2014 - 08:45

Mama En Papa:

Hey meissie,
    bedbugs, olifanten zo maak je nog eens wat mee haha, maar zo te horen sta je je mannetje wel en komt het allemaal goed .Heel veel plezier bij dit nieuwe avontuur. Als je weer thuis bent is er een fijne douche en een schoon bed

Knuffels van ons xxx

Verslag uit: Malawi, Zomba

Vrijwilligerswerk in Zomba, Malawi

Likhubula Youth Organisation - LIYO
De afkorting LIYO staat voor Likubula Youth Organization. LIYO is in het voorjaar van 2002 opgericht door diverse jonge mensen. De activiteiten worden georganiseerd door een tiental actieve leden vanuit een klein kantoor in Millimbo, een paar kilometer buiten Zomba.

LIYO heeft verschillende programma’s ontwikkeld waarbij ze de jeugd proberen te behoeden voor de negatieve gevolgen die grote armoede met zich mee brengt. Bijvoorbeeld het gebrek aan kansen in de regio wat zorgt voor een hoge werkloosheid onder deze jongeren. Voor deze jongeren bieden ze allerlei workshops en trainingen. Denk bijvoorbeeld aan voorlichting over hun rechten en plichten, drugsmisbruik, HIV/AIDS, malaria, tienerzwangerschappen enz. Maar ook trainingen en workshops die meer gericht zijn op de hun toekomst, zoals hoe ze een baan kunnen vinden, hoe ze hun leven kunnen inrichten en hoe ze financieel zelfstandig kunnen worden.

LIYO doet nog meer dan dat! Ze hebben ook een Home Based Care programma dat zich richt op ouderen, zieken en gehandicapte kinderen,. Ze gaan hiervoor de community in en bieden de hoognodige zorg aan de meest kwetsbaren in de community, waarbij ze zich focussen op het bouwen en repareren van huizen en helpen bij het bewerken van het land in het regenseizoen. Ook hebben ze een Early Childhood Development programma dat zich met name richt op (kleine) kinderen. De kracht van LIYO is dat ze zich vrijwillig inzetten voor de meest kwetsbaren in de community. Zij zijn van mening dat, ook al zijn de resources schaars, je jezelf in kan en moet zetten voor je medemens.