Cape Maclear - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Desiree Gruppen - WaarBenJij.nu Cape Maclear - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Desiree Gruppen - WaarBenJij.nu

Cape Maclear

Blijf op de hoogte en volg Desiree

14 April 2014 | Malawi, Cape Maclear

Op vrijdagochtend vertrok ik samen met Kim al vroeg naar Paka. Hier werden we opgehaald met een minibusje om een weekendje te gaan genieten bij Cape Maclear. In het minibusje genieten van de omgeving waar we door heen rijden. De bergen blijven mooi & zijn in elk licht weer ander. Zo gaaf!

Na een lange rit kwamen we uiteindelijk aan bij onze lodge. Hier werden we ontvangen en vervolgens naar onze kamers gebracht. Samen met Kim een kamer gekozen en hier onze spullen opgelegd. Het weer was super, dus snel omkleden en naar het strand. Hier heerlijk liggen zonnen en even gezwommen. Hierna was het tijd voor lunch en my o my... daar werden we heus wel gelukkig van! Heerlijk aubergine, vis, patat & salade. Gewoon weg genieten.

Na de lunch hebben we kennisgemaakt met de boot & de banaan. Samen met Judith, Maartje & Leonie op de banaan gegaan. Hilarisch.. keihard over het water knallen en je ondertussen goed vasthouden. 1 keer gingen we bijna om en konden we door tegenhangen toch blijven zitten. Hierna even gewisseleld & in de boot gegaan. Ook super, 85 pk is best wel leuk kan ik je vertellen! :) Nog een keer op de banaan, we waren een beetje met elkaar aan het praten & lachen en totaal niet aan het opletten toen we opeens in het water kletterden. Even schrikken en daarna lachen. Weer op de banaan geklommen en vlak voor het strand er weer afgegooid.

Na het banaanavontuur allemaal douchen en klaar maken voor het diner. We hadden rijst met kip curry en een vegatarische curry. Na het eten met de meiden naar Gecko Lounge gegaan. Hier een paar drankjes gedaan en ja toen ook maar een paar dansjes. Een gezellig avond!

Zaterdagmorgen na het ontbijt weer in de speedboot gestapt met zn allen. We zijn naar een eilandje aan de overkant van onze lodge gevaren. Hier gaan snorkelen. Echt te mooi voor woorden! Zoveel verschillende mooie vissen. Felblauw, oranje, geel, gestreept, groot, klein. Ruim een uur aan het snorkelen geweest en dan ben je eigenlijk nog niet uitgekeken. Na het snorkelen nog even wat heen & weer gevaren op het water. Super leuk, Anton vond het maar wat leuk als wij wat aan gillen waren. Dus hier & daar maakt hij zulke scherpe bochten dat je bijna met je kont in het water zat. Super leuk!
En toen was daar de lunch.. broodjes hamburger!!!
Na de lunch even lekker wezen relaxen en daarna weer de boot op. We gingen de visarend proberen te voeren. Eerst even wat lol maken met de boot en toen wat vis gekocht van lokale vissers. Anton legde de boot stil bij het eiland en vloot naar de arend om de aandacht, vervolgens blies hij lucht in de dode vis en gooide deze in het water. Het blazen moest ervoor zorgen dat de vis beter zou blijven drijven. Het mooiste moment was toch wel dat de arend de vis uit het water pakte. Super mooi om te zien. Na het voeren van de arend, genoten van de zonsondergang. Hij was wat minder te zien door wolken, maar daardoor niet minder mooi.

Na het avondeten weer allemaal klaar maken en omkleden. Dit keer zijn we naar Banapaya gegaan. Hier word op het strand op djembes's gespeeld rond een kampvuur. Met de meiden genoten van de muziek & wat gedronken. Een aantal heeft nog even geprobeerd djembe te spelen. Super gezellig om zo rond een vuurtje te zitten. En dan merk je dat ook hier de azungu meisjes een soort attractie zijn, zo interessant joh.. dat moet je proberen te versieren ;)
En dat doen ze goed, de mannen bij Cape Maclear zijn zo glad als alen, je zou ze bijna echt gaan geloven. En ze geven ook niet bepaald snel op, zelfs al geef je aan dat er een vriend, verloofde, man is. Je bent nu toch in Malawi, dus wat geeft het allemaal? Na wat drankjes, gezelligheid & een liefdesverklaring op zak weer terug naar onze lodge gegaan.

We zouden net ons bed ingaan toen Kim weer uit dr klamboe sprong, een spin waar je letterlijk sweet baby jesus tegen zegt zat op haar bed. Wij stonden half te gillen en te lachen van de zenuwen. Samen met Maartje de guard op gaan halen en deze heeft hem even verwijderd en platgestampt.Toch voel je daarna alles kriebelen in je bedje, alsof er nog 30 van zulke in mijn eigen bedje had.

Zondagmorgen na het ontbijt zijn wederom met de groep gaan genieten op de speedboot. Zonde was het dan ook toen we terug gingen en alweer bijna moesten lunchen. Na een snelle duik, een douche en de lunch was het alweer tijd om Cape te verlaten..

• 14 April 2014 - 12:28

Saar:

Wederom genietend van je verhaal pop! Have fun! Kus

• 14 April 2014 - 13:11

Greet:

Hoi Desiree,
    Wat kun jij mooi vertellen op schrift. Heb genoten van je verhaal.
    Geniet jij daar nog maar even, voor je het weet ben je weer terug.
    Kus van ons twee

• 14 April 2014 - 13:56

Carla:

He Desiree!
    Leuk om je verhalen te lezen! Zo te lezen heb je het goed naar je zin!
    Have Fun!
    Groetjes Carla!

• 14 April 2014 - 14:58

Mama En Papa:

Je hebt het maar goed voor elkaar zo te lezen, wat zal je het hier saai vinden in ons koude kikkerlandje als je weer terug bent haha. dit keer gelukkig leuke avonturen ipv boze olifanten

Verslag uit: Malawi, Cape Maclear

Vrijwilligerswerk in Zomba, Malawi

Likhubula Youth Organisation - LIYO
De afkorting LIYO staat voor Likubula Youth Organization. LIYO is in het voorjaar van 2002 opgericht door diverse jonge mensen. De activiteiten worden georganiseerd door een tiental actieve leden vanuit een klein kantoor in Millimbo, een paar kilometer buiten Zomba.

LIYO heeft verschillende programma’s ontwikkeld waarbij ze de jeugd proberen te behoeden voor de negatieve gevolgen die grote armoede met zich mee brengt. Bijvoorbeeld het gebrek aan kansen in de regio wat zorgt voor een hoge werkloosheid onder deze jongeren. Voor deze jongeren bieden ze allerlei workshops en trainingen. Denk bijvoorbeeld aan voorlichting over hun rechten en plichten, drugsmisbruik, HIV/AIDS, malaria, tienerzwangerschappen enz. Maar ook trainingen en workshops die meer gericht zijn op de hun toekomst, zoals hoe ze een baan kunnen vinden, hoe ze hun leven kunnen inrichten en hoe ze financieel zelfstandig kunnen worden.

LIYO doet nog meer dan dat! Ze hebben ook een Home Based Care programma dat zich richt op ouderen, zieken en gehandicapte kinderen,. Ze gaan hiervoor de community in en bieden de hoognodige zorg aan de meest kwetsbaren in de community, waarbij ze zich focussen op het bouwen en repareren van huizen en helpen bij het bewerken van het land in het regenseizoen. Ook hebben ze een Early Childhood Development programma dat zich met name richt op (kleine) kinderen. De kracht van LIYO is dat ze zich vrijwillig inzetten voor de meest kwetsbaren in de community. Zij zijn van mening dat, ook al zijn de resources schaars, je jezelf in kan en moet zetten voor je medemens.