Murchinson Falls + boze olifant... - Reisverslag uit Lwengo, Oeganda van Desiree Gruppen - WaarBenJij.nu Murchinson Falls + boze olifant... - Reisverslag uit Lwengo, Oeganda van Desiree Gruppen - WaarBenJij.nu

Murchinson Falls + boze olifant...

Blijf op de hoogte en volg Desiree

14 Februari 2014 | Oeganda, Lwengo

Donderdagmiddag vertrokken naar Masaka, even een nachtje bij Joseph slapen. Op een kamer met Marijke, Gertjan, Diana, Rene & Max. Om half 5 het wekkertje staan. In alle vroegte vertrokken we naar Murchinson falls.. In het busje heerlijk geslapen. Wakker worden midden in de drukte van Kampala is een rare gewaarwording. Alles gaat door elkaar, maar nog meer verbazend, alles gaat goed. Taxi's, busjes, boda's, fietsers etc alles zoekt zn eigen weggetje en gaat er vanuit dat hij/zij voor gelaten wordt..
Na een aantal stops voor plassen, ontbijt & lunch kwamen we rond 1 uur aan bij de ingang van het park.
Hier werd ons verteld dat er in het eerste deel van het park voornamelijk apen, herten(nouja, hertachtige dieren ) & zwijnen zaten. Als we met de pond over zouden gaan dan hadden we kans op leeuwen, giraffes, olifanten, buffels, veel vogels & weer die hertachtige dieren.Het eerste deel van de safari zagen we inderdaad veel aapjes, sommigen gingen er echt voor zitten. Alsof ze net zo nieuwsgierig waren naar ons als wij naar hen. Ook wat vogels, kobes & zwijntjes gezien. En dan blijf ik toch elke keer aan timo en pumba denken. Te grappig hoe die beestjes met de staartjes recht omhoog lopen!!! Eenmaal bij het pondje konden we heel heeeelll in de verte een groep nijlpaarden zien.

Voordat we over konden moest er eerst worden getankt en dan merk je dat je echt in Afrika zit. Tanken vanuit de ene kan naar de andere met een tuinslang waar even aangezogen wordt, even tanden poetsen met wasmiddel en klaar om te gaan!!

Ook aan deze kant van het park is de omgeving waar je in zit werkelijk prachtig, alleen daar kun je al van genieten. En toen zagen we inde verte giraffes, we waren allemaal enthousiast. Toch eventjes wat anders dan de dierentuin.. Mooie volwassen giraffes, kleintjes, maar ook gehavende liepen op een afstand van ons busje te eten. Even ons aankijkend & daarna ons negerend. Hierna een grote kudde buffels, precies zoals op tv met witte vogels op hun rug!

... en toen reden we zo tegen een kudde olifanten aan! Een paar kleintjes die lekker aan het spelen waren. Een aantal grote die aan het eten waren echt super leuk om te zien. Hierna nog een jakhals en een eenzamen olifant. Daarna kwamen we aan bij Murchison Fort. Een hotel gebouwd als fort erg mooi & direct aan de Nijl. Wij sliepen in een soort luxe tent. En ik kreeg een tent voor mij alleen, dus spullen op het ene bed en slapen op het andere bed. Hier kregen we een jawel... vier gangen diner(Heb ik het slecht hè) salade, soep VLEES & een toetje. Heerlijk vlees!!

Om half 6 ging het wekkertje alweer... op naar het ontbijt met de ogen nog half dicht. En hierna de ochtend safari
We werden meteen getrakteerd op een olifant heel dichtbij. Even later wederom een kudde olifanten, ook al zie je ze steeds het verveelt nooit. Je kunt er uren naar blijven kijken.

... en toen ging onze band lek, klapband. Een aantal van ons zagen een olifant steeds wat dichter bij komen. We vonden het allemaal erg leuk.. onze gidsen Steve & Silas lagen onder de bus de band te vervangen. Toen Steve opstond, zag hij de olifant ook. Hij stuurde ons gelijk allemaal de bus in omdat de olifant in zijn ogen onrustig oogde en bedreigend over kwam. Steve sprong bij ons in de bus, maar kon de sleutels niet vinden. Hij rende naar de andere bus & startte die. Op dat moment kwamde olifant aan "rennen". Steve zette snel zijn busje ervoor en gaf een aan tal keren flink gas. Hij zocht hiermee de confrontatie op in de hoop de olifant af te schrikken. Hierna deed de olifant nog 1 poging tot aanvallen & ging toen weg.. al met al best goed afgelopen. Maar dan besef je wel weer dat het wilde dieren zijn & je jezelf in hij territorium bevindt. Steve denkt dat de olifant ooit is aangevallen door een jager ( hij mistte een stuk slurf en een deel van zn slagtand) en dat hij zich daardoor bedreigd voelde door ons.
Nadat de band echt klaar was zijn we verder gegaan. Eerst kwamen we wederom giraffes tegen en hierna maakten we een stop bij een nijlpaardenpoel. En meteen een plaspauze gehouden. Onze gids Silas kreeg een telefoontje en scheurde daarna met ons door de stekelbosjes.

Toen zagen we onze eerste leeuw.Heel erg in de verte, maar toch gaaf. Toen we terug reden zag Silas een leeuw onder een boom. Hij stelde voor dat iedereen zijn camera gereed zou houden en dan zouden we even snel off track gaan. (Hier staan hele hoge boetes op) En dus stonden we ineens op steenworp afstand van een leeuw. Snel foto's gemaakt & genoten van het bijzondere moment.

Hierna de rest opgezocht bij een andere plek met nijlpaarden. Hier vertelt over ons avontuur... we zijn toen nog een keer terug gereden en stonden nog dichterbij nu. De leeuw bleef rustig liggen, maar hield ons wel in de gaten.

In de middag hadden we een tocht over de Nijl, naar ons uiteindelijke doel de Murchinson falls. Tijdena de tocht op de Nijl ontzettend kunnen genieten van het uitzicht. En natuurlijk de badende nijlpaarden & de spelende olifanten. Om en omzagen we kuddes olifanten en kuddes nijlpaarden. Zo gaaf! Ook nog een aantal krokodillen gezien en toen kwam de waterval in zicht.

Wat al een ontzettend mooi gezicht was van afstand. Via een wandeling over rotsblokken, trappetjes en smalle paadjes kwamen we steeds dichterbij. Op meerdere punten hadden we een prachtig uitzicht over de nijl, over de meerdere watervallen en natuurlijk het prachtige landschap erom heen! Na een hele klim waren we boven op de waterval en kon je hem voor een deel volgen. Het was een vermoeiende klim en door de andere lucht en warmte zweette je je kapot... maar het was het ook zo.waard!!

• 14 Februari 2014 - 15:11

Iris:

Wauw Dees! Wat een verhaal ! Leuk!! Gelukkig is het allemaal goed gegaan☺️!
    Geniet ervan!! Dikke kus

• 14 Februari 2014 - 16:07

Marieke:

Hoe cool! En jemig, lijkt me erg beangstigend, zo'n boze olifant. Maar verder zo te lezen genieten daar!!!

• 14 Februari 2014 - 16:35

Bernadet:

Wauw Desiree, wat een verhalen! Echt heeel tof om dit zo allemaal te lezen!
    Geniet er van!

Dikke kus!

• 14 Februari 2014 - 17:00

Greet:

Hè Desi,

Mooi verhaal, echt gaaf.
    De foto's ook erg mooi.
    Dit wordt een ervaring om nooit te vergeten, geniet!!!
    Groetjes Greet en Henk

• 14 Februari 2014 - 18:05

Desiree Gruppen:

Wij hadden eerst niet door dat hij ging aanvallen? Dus vonden het eerst alleen maar interessant dat hij zo doxht bij kwam. Schrik kwam eigenlijk pas toen het voorbij was!!

• 14 Februari 2014 - 18:13

Papa En Mama:

we hebben weer genoten van je verhaal, wat een avonturen dit neemt niemand je meer af. Blijf vooral genieten we kijken uit naar het volgende verslag. We hebben de foto's bekeken en ik heb ze ook gedeeld, kan ik mijn collega's even laten meekijken (niet allemaal hoor )

liefs van ons

• 14 Februari 2014 - 19:19

Marian:

Ik ben jaloers. Het klinkt als een prachtig avontuur. Geniet lekker verder

• 14 Februari 2014 - 23:24

Hilbrand De Vries:

Weer.een.mooi verslag, je beleeft een hoop mooie en gave dingen in afrika.
    Zou zo met je ruilen daar in het wildpark.
    Super hoor tussen de oliefanten en leeuwen. Je kan straks terug kijken op een mooie tijd in afrika.
    Een leuke ervaring rijker.
    Wij wensen jou een fijne tijd toe en een mooi weekend, en wachten het volgende verslag af.

liefs en groetjes hillie en willie.