Elephant trouble part II - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Desiree Gruppen - WaarBenJij.nu Elephant trouble part II - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Desiree Gruppen - WaarBenJij.nu

Elephant trouble part II

Blijf op de hoogte en volg Desiree

02 April 2014 | Malawi, Zomba

Liwonde NP
Na een week van nieuwe indrukken en lange wandelingen was het tijd voor het weekend. Dit eerste weekend hadden we meteen een tripje. We gingen met de groep naar Liwonde NP.

Op zaterdagochtend vertrokken we rond half 11 naar het park. We kwamen aan bij een boot en konden meteen aan boord. Vanaf het dek van de boot konden we (terwijl we genoten van de zon) nijlpaarden & olifanten spotten. De nijlpaarden waren in grote getale aanwezig, maar doken wel veel onder water wanneer ze de boot in de gaten kregen.
Op een gegeven moment stapten we over in een kleiner bootje en gingen daar in opzoek naar de olifanten die we eerder in de verte hadden gezien. We konden helaas niet veel dichterbij komen en dus maar wat foto's maken van afstand. Wel zagen we aan het einde een krokodil. En hebben we vanuit het bootje kunnen genieten van een prachtige zonsondergang.
Eenmaal terug op de grote boot kregen we een heerlijke maaltijd. Aardappelpuree, boontjes, worteltjes & heerlikk vlees. Ja jongens Afrika is zo slecht nog niet. In de avond nog wat gekaart en toen gaan slapen.

De volgende dag om 5 uur op om de zonsopgang te zien.. die tot 6 uur op zich liet wachten! Geeft allemaal niets, tijd zat hier. Rond 6.15 waren we weer aan land en stapte we in we open jeep met drie banken. N een kort ritje reden we het park in. In het begin zagen we veel hertachtigen ( namen onthoud ik echt niet allemaal, op de foto's kunnen jullie ze later wel zien), vogels en zwijntjes. Hierna spotte we in de verte een kudde olifanten. We gingen een zijweg op en reden steeds dichterbij. Toen zaten we vast in de blubber. Ondanks de waarschuwingen wij allemaal uit de jeep zodat onze gids hem uit de blubber kon rijden. En toen kreeg ik wel een deja vu.. op weg naar olifanten, uit de wagen, in Oeganda werden we op dat moment aangevallen.. Rare gedachten weggeschud en weer in de jeep geklommen. Toen we dichterbij de olifanten kwamen zagen we dat er ook een aantal kleintjes bij liepen. De grootste kreeg ons in de gaten en maakte wat waarschuwings signalen. Deze niet goed in acht genomen, reed de gids nog dichterbij. Hierop kwam de grote olifant naar ons toe en was het letterlijk deja vu all over again. Oog in oog met een boze tientonner. Terwijl onze gids de versnellingsbak zat te molesteren leek de aanval voorbij. De grote olifant keerde ons de rug toe. Een ietwat kleinere versie was het echter nog niet met ons eens. En opeens voelde ik me toch wel heel kwetsbaar in een open jeep met een gids die geen auto kan rijden en een boze olifant voor je. Ik kreeg het gevoel niet weg te kunnen. Voor stond een olifant, links waar we heen moesten stond de grote versie nog & achter ons was het moerassig..
Terwijl de olifant bleef klapperen met zn oren, dreigende houdingen aan nam & zich duidelijk liet horen zat onze gids wederom de auto te molesteren zonder ook maar een centimeter vooruit te komen. Één van de vrijwilligers heeft hem toen heel duidelijk verteld wat te doen. Wonder boven wonder schoten we opeens vooruit en racende we al stuiterend weg. Hierbij viel ik tussen de bank, waarnaar er een waterfles knapte en ik zeiknat werd. Maar goed ik ben tenminste niet op een slachtand beland, dus eind goed, al goed! Met het hart nog in mn strotje & een flinke dosis adrenaline proberen te genieten van de rest van de safari. We zagen uiteindelijk nog aapjes, zwijntjes en hertachtigen voor we terug gingen. Een mooie & wederom onvergetelijke safari vol adrenaline ;)

• 02 April 2014 - 18:01

Bernadet:

Hey Dees!

Leuk om weer 'n update van je te lezen!
    Ik ben trots op je dat je 't toch allemaal maar even doet! Ik ben jaloers op je!

Liefs,

• 02 April 2014 - 18:28

Sharon:

Hoi hoi,
    Wat een verhaal weer zeg. Ik had het natuurlijk al gehoord maar je beschrijft het weer fantastisch!
    Super om te lezen. Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal.
    Liefs xxx

• 02 April 2014 - 19:16

Marian:

Fijn dat je geen saaie trip hebt... geniet nog lekker van je trip. X

• 02 April 2014 - 19:48

Hermina:

Wat weer een leuk verhasl meid, lees ze allemaal ben , behalve de olifanten, bijna jaloers op je...;). Knuffels.

• 02 April 2014 - 20:34

Hilbrand De Vries:

Wat een avontuur zeg, had het zelf wel willen mee maken. Geniet er van er zullen nog veel belevenissen volgen. Groetjes van willie en hillie

• 03 April 2014 - 08:50

Mama En Papa:

Hey meissie

Wat een verhaal, zou het bijna zelf voelen wat je gevoeld hebt in die jeep. Gelukkig is het goed afgelopen. Je bouwt een schat aan herinneringen op daar, die neem niemand je meer af. Als je later oma bent kunnen je kleinkinderen nog genieten van de verhalen van dappere oma haha
    Wij gaan straks ook smullen van je verhalen en dan met foto,s erbij

Liefs van ons en blijf uit de buurt van de olifant

• 03 April 2014 - 09:29

Marijke:

Hejj Desi!

Wat weer een avonturen! Die olifanten hebben het oo jou gemunt volgens mij haha..

Geniet van je tijd in Malawi!

Verslag uit: Malawi, Zomba

Vrijwilligerswerk in Zomba, Malawi

Likhubula Youth Organisation - LIYO
De afkorting LIYO staat voor Likubula Youth Organization. LIYO is in het voorjaar van 2002 opgericht door diverse jonge mensen. De activiteiten worden georganiseerd door een tiental actieve leden vanuit een klein kantoor in Millimbo, een paar kilometer buiten Zomba.

LIYO heeft verschillende programma’s ontwikkeld waarbij ze de jeugd proberen te behoeden voor de negatieve gevolgen die grote armoede met zich mee brengt. Bijvoorbeeld het gebrek aan kansen in de regio wat zorgt voor een hoge werkloosheid onder deze jongeren. Voor deze jongeren bieden ze allerlei workshops en trainingen. Denk bijvoorbeeld aan voorlichting over hun rechten en plichten, drugsmisbruik, HIV/AIDS, malaria, tienerzwangerschappen enz. Maar ook trainingen en workshops die meer gericht zijn op de hun toekomst, zoals hoe ze een baan kunnen vinden, hoe ze hun leven kunnen inrichten en hoe ze financieel zelfstandig kunnen worden.

LIYO doet nog meer dan dat! Ze hebben ook een Home Based Care programma dat zich richt op ouderen, zieken en gehandicapte kinderen,. Ze gaan hiervoor de community in en bieden de hoognodige zorg aan de meest kwetsbaren in de community, waarbij ze zich focussen op het bouwen en repareren van huizen en helpen bij het bewerken van het land in het regenseizoen. Ook hebben ze een Early Childhood Development programma dat zich met name richt op (kleine) kinderen. De kracht van LIYO is dat ze zich vrijwillig inzetten voor de meest kwetsbaren in de community. Zij zijn van mening dat, ook al zijn de resources schaars, je jezelf in kan en moet zetten voor je medemens.